AMSP: Nejčastější otázky při kontrolách projektů OPTAK a OPPIK

Dne 26. května 2025 se naše společnost zúčastnila odborného semináře „Nejčastější otázky při kontrolách projektů OPTAK a OPPIK“ pořádaného Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP), který byl veden odborníky z Auditního orgánu Ministerstva financí ČR. Seminář byl zaměřen na praktické otázky, se kterými se setkávají žadatelé o dotace v rámci uvedených programů.
Auditní orgán se zaměřil na předání reálných zkušeností z kontrol, což nám přineslo mnoho užitečných informací. V tomto článku bychom rádi shrnuli několik konkrétních tipů, které mohou pomoci ostatním firmám úspěšně zvládnout kontrolu dotačních projektů.
1. Uvádění konkrétních názvů výrobků nebo výrobců v technických specifikacích
V technické dokumentaci veřejných zakázek je zásadní vyhnout se uvádění konkrétních názvů výrobků nebo výrobců, protože takový postup může být považován za diskriminační vůči ostatním dodavatelům. Doporučuje se používat obecné popisy technických parametrů, které jasně specifikují požadované vlastnosti či funkce produktu, aniž by docházelo k upřednostnění konkrétního výrobce nebo značky.
Formulace, že uvedený název slouží pouze jako příklad a specifikuje minimální technické vlastnosti produktu s možností dodávky rovnocenného nebo obdobného řešení, v praxi kontrolním orgánům obvykle nestačí. Pokud se konkrétní název výrobku či výrobce v dokumentaci objeví, zadavatel bude s vysokou pravděpodobností vyzván k vysvětlení a obhajobě důvodů pro jeho použití. Tento postup může vést k časovým zdržení a zvýšení administrativní zátěže.
Z tohoto důvodu je nejvhodnějším řešením vyvarovat se jakéhokoliv odkazování na konkrétní názvy a místo toho zajistit, aby technická specifikace byla formulována neutrálním a nediskriminačním způsobem. Je nutné zdůraznit, že za tvorbu technické specifikace je s vysokou pravděpodobností zodpovědný jen a pouze zadavatel, tedy zadavateli doporučujeme tyto konkrétní názvy vždy z celé technické specifikace odstranit a nahradit obecným popisem. V opačném případě se zadavatel/příjemce rovněž vystavuje riziku krácení dotace.
2. Řešení kompatibility v rámci veřejných zakázek
U zakázek, kde je klíčová kompatibilita dodávaného plnění s existujícím vybavením, nestačí uvádět obecné formulace, jako například „musí být kompatibilní s vybavením zadavatele“. Vždy je nutné přesně specifikovat, s jakým konkrétním zařízením nebo systémem má být dodávka kompatibilní. Tímto způsobem lze minimalizovat riziko nesprávného plnění. Naše společnost doporučuje zapojení odborníků na administraci výběrových řízení, kteří ve spolupráci s dotačními projektovými manažery dokážou předejít chybám, jež by mohly vést ke krácení dotace.
3. Čerpání ostatních režií v rámci výzkumných a vývojových projektů
Při čerpání ostatních režií je nezbytné vést důkladnou analytickou evidenci a mít jasnou argumentaci, proč je konkrétní částka za danou položku oprávněná. Typickými výdaji jsou například náklady na nájemné, spotřebu energií nebo další provozní výdaje. I když výzva umožňuje čerpat například až 15 % osobních nákladů, doporučuje se nárokovat pouze takovou část, která odpovídá reálným výdajům příjemce a je podložena důkazy. Předejdete tak případným problémům při kontrole projektu na místě.
4. Způsobilost výdajů na clo a dopravné
Při zahrnutí výdajů na clo nebo dopravné do rozpočtu projektu je nutné ověřit jejich způsobilost podle konkrétní výzvy. Důležitá je také správná identifikace těchto výdajů v cenové nabídce dodavatele a dále v daňovém dokladu. Doporučujeme konzultovat s kontrolním orgánem nutnost způsob vykazování těchto výdajů a zajistit, že budou správně evidovány v cenových nabídkách a daňových dokladech vystavených dodavateli, aby odpovídaly požadavkům dotace.
5. Dodržování pravidel udržitelnosti u energetických projektů
U energetických projektů je zásadní respektovat pravidla režimu podpory, v němž žádáte o dotaci. Například v případě výměny technologií je nutné dodržovat specifická pravidla GBERu (General Block Exemption Regulation), která zakazují navyšování kapacity výrobního zařízení oproti původnímu stavu uvedenému v energetickém posudku. Tato pravidla platí po celou dobu udržitelnosti projektu. Nedodržení těchto pravidel může vést k nutnosti vrácení části dotace.
Konkrétnější doporučení k výměně technologií: Při výměně technologií v rámci dotačních projektů je nutné zajistit, že nové zařízení bude splňovat stejné nebo lepší energetické parametry jako původní technologie, avšak bez navýšení výrobní kapacity. Energetický posudek, který je součástí žádosti o dotaci, musí jasně definovat, že technologie slouží primárně k modernizaci a zvýšení účinnosti procesů, nikoli k rozšíření výroby. Dále je nutné zajistit, aby všechny technické parametry nové technologie odpovídaly požadavkům uvedeným v posudku a byly plně v souladu s dotačními podmínkami. Pravidelně sledujte výstupy a spotřebu energie zařízení, aby byly výsledky v souladu s projektovými cíli a požadavky na udržitelnost.
Závěrem lze říci, že klíčem k úspěšnému dotačnímu projektu je důkladná příprava, přesná evidence výdajů a dodržování stanovených pravidel. Spolupráce s odborníky na administraci projektů a výběrových řízení je investicí, která se vyplatí nejen při realizaci projektu, ale i při následných kontrolách.
Seminář pořádaný AMSP nám potvrdil, že správné pochopení pravidel a důkladná příprava na kontrolu jsou klíčem k úspěšnému řízení dotačních projektů. Sdílení příkladů z praxe nám umožnilo lépe pochopit, jaké chyby mohou nastat a jak se jim vyhnout. Pokud máte také zkušenosti s kontrolami OPTAK nebo OPPIK, podělte se s námi o své poznatky!